Bezoek rendierenfarm en huskytocht op de vijfde dag

22 februari 2019 - Jyväskylä, Finland

Vandaag staat een bezoek aan de rendierenfarm en de huskytocht op het programma. Na het ontbijt vertrokken we in de busjes naar de rendierenfarm. Daar werden we door een medewerker van de rendierenfarm ontvangen. En wat voor medewerker, een man met heel veel passie voor de rendieren.

We mochten eerst de vrouwtjes rendieren van een ontbijt voorzien en daarna de mannen. De mannetjes rendieren eten mos, dit wordt met de hand geplukt in de zomer om in de winter voldoende voorraad te hebben.

De medewerker vertelde dat ieder jaar, vlak voor de sneeuw begint te vallen, de rendieren uit het wild naar binnen worden gehaald. In de winter is er voor de rendieren geen voedsel te vinden in het wild. Een aantal rendieren worden gebruikt om sledes voort te trekken, deze hebben ook allemaal een naam. Het gewei van een rendier groeit 2 cm per dag. Na het afvallen van het gewei begint het weer te groeien. Het gewei ziet er ieder jaar hetzelfde uit alleen iedere keer een stukje groter.

De medewerker bracht ons hierna naar de husky's. Het grote moment van deze vakantie was aangebroken. Eerst kregen we uitleg over hoe een slee werkt en hoe je de husky's kunt afremmen. Je kunt met z'n tweeën op een slee een bestuurder en een passagier die voorin zit. Hierna liepen we naar de al aangelijnde husky's. Van veraf hoorde je ze al blaffen en janken, ze hebben er zin in. Nadat we allemaal een slee hadden konden we gaan starten met de tocht. (zie de video start huskytocht).

Wat heel grappig is dat zodra ze gaan rennen, de husky's gelijk beginnen te poepen. Dat komt omdat hun darmen geactiveerd worden door het rennen. 's Ochtends krijgen ze daarom geen vlees maar een soort pap met allerlei voedingsmiddelen erin. In de middag krijgen ze vlees als diner.

Na de eerste 11 km zijn we bij een vuurhut gestopt voor een op het vuur gemaakte lunch met worstjes, broodjes en koffie/thee. Hier konden we even doorwarmen. Het was erg koud tijdens de tocht, -20 graden. Het was de koudste dag van onze hele vakantie. Daarna vervolgde we onze weg weer voor de laatste 9 km. Met het zonnetje in het gezicht was dit een stuk aangenamer.

Joey heeft veel nieuwe vriendjes gemaakt tijdens de huskytocht. De husky's zijn zo sociaal en lief, echte allemans- vrienden.

Wat was dit een fantastische belevenis. We kunnen weer een vinkje op onze bucketlist plaatsen. Bij de video's staat ook nog een filmpje van deze tocht.

Morgen staat een skidag op het programma.

1. Cindy:
    24 februari 2019
    Wat een gave vakantie zeg 😊!