Sneeuwschoenwandeling op de vierde dag

21 februari 2019 - Jyväskylä, Finland

Na het ontbijt vertrokken we voor de sneeuwschoenwandeling. Een sneeuwschoen zorgt er voor dat je beter grip hebt in de sneeuw (er zitten ijzers onder die in de sneeuw prikken). De eerste minuut loopt het heel vreemd maar daarna loop je er zo op weg.

Het eerst stuk moesten we 2 skipistes oversteken. Goed opletten dus want anders lig je zo om ver. Hierna liepen we in het schitterende bos en omdat het de nacht ervoor flink had gesneeuwd moesten we zelf weer een spoor maken. Dat was best ploeteren, maar de natuur maakte een hoop goed.

Na een half uurtje lopen kwamen we bij de kloof. Om in de kloof te komen moesten we met de sneeuwschoenen een steile berghelling af van zo'n 200 meter lang. Dat was best spannend schuin lopen met deze grote schoenen. Beneden aangekomen liepen we door de kloof richting een bevroren waterval. Met -13 en een flinke wind was dit best zwaar.

Na een half uurtje lopen kwamen we bij de bevroren waterval. Fantastisch om te zien.

Op eigen gelegenheid mochten we hierna weer terug wandelen en de berghelling weer opklimmen, dat was een stuk makkelijker dan naar beneden. Boven aan de helling stond er in de vuurhut een heerlijke lunch klaar die bereid was op het vuur in de hut. Na de lunch liepen we weer terug naar het beginpunt. Daar hebben we nog het informatiecentrum bezochten over het nationaal Park waar we gewandeld hadden.

's Avonds zijn we uit eten geweest boven op de piste. We werden naar boven gebracht met een skibully. Na heerlijk te hebben gegeten werden we met ditzelfde vervoermiddel weer terug naar beneden gebracht.

Als afsluiting van deze mooie dag zagen we 's avonds ook nog het Noorderlicht. Wat is dat fantastisch om te zien. De foto is niet heel mooi, maar laat wel zien wat we gezien hebben.

Morgen staan de rendierenfarm en de huskytocht op het programma.

1. Joke groen:
    21 februari 2019
    Oh wat grandioos! Wat een prachtige natuur. En die waterval, geweldig!