De sneeuwscootertocht op de 2e dag in Lapland

19 februari 2019 - Jyväskylä, Finland

Maandag stond de sneeuwscootertocht op het programma. Eerst kregen we een instructie over de sneeuwscooter. Daarna vertrokken we met 6 sneeuwscooters voor een mooie dagtrip. Een sneeuwscooter heeft duimgas. Je geeft dus gas met je duim. Remmen hoeft in principe niet als je op tijd je gas los laat dan sta je redelijk snel stil. De rem mocht je alleen gebruiken voor een noodstop. Mike en ik waren bestuurder van een scooter en Joey moest helaas achterop omdat hij nog geen rijbewijs heeft.

We reden door het prachtig besneeuwde landschap van Finland. Ik heb er alleen weinig van gezien omdat ik me echt moest focussen op het rijden met de scooter. We reden gemiddeld maar 20 km  per uur maar het leek veel harder. Dit komt ook omdat je niet op een vlakke weg rijdt maar op sneeuw en dat is nooit vlak. Je moet de scooter heel veel corrigeren en dat is best zwaar in de sneeuw. We zijn ook over een aantal open vlaktes gereden, dit zijn bevroren meren, daar konden we wat meer gas geven en reden we 35 km.

Na 3 uur rijden zijn we gestopt bij de amethistenmijn waar we, onder het genot van een warme bessensap, een presentatie kregen over de diverse soorten amethisten. Daarna voorzien van een kleine hamer en een zeef mochten we zelf op zoek gaan naar amethisten in de mijn. Wat er in je hand past mocht je meenemen. De mooiste die we gevonden hebben hebben we meegenomen.

Voor de lunch moesten we daarna nog een klein stukje op de sneeuwscooter. Na een heerlijk soeplunch vertrokken we weer richting het huisje in Pyha waar we om 15.00 uur aankwamen.

's avonds zijn we naar de vuurhut gelopen bij het meer om een fikkie te stoken. In Finland vind je op heel veel plaatsen vuurhutten. Deze mag iedereen gebruiken. Er ligt voldoende hout om een vuur te maken om je eigen te warmen. Heel handig als je bijvoorbeeld je lunch wilt bereiden of je eigen wilt opwarmen na een wandeling.

Morgen gaan de mannen snowboarden en ik skiën.