De eerste dag in Lapland

17 februari 2019 - Jyväskylä, Finland

De bestelde taxi om ons naar Schiphol te brengen kwam niet opdagen daarom zijn wij in de vroege morgen van 17 februari (2.30 uur) in onze eigen auto gestapt en naar Schiphol gereden.

Tijdens de vlucht konden we genieten van de mooie zonsopkomst.

Om 9.50 uur lokale tijd landen we in Kittila. Via een trap verlieten wij het vliegtuig. De temperatuur was -5 maar voelde kouder aan door de frisse wind die er stond.

Na het ophalen van de koffers nog 2 uurtjes in de bus om op onze bestemming Pÿha aan te komen. Tijdens de reis vertelde de reisbegeleider dat het heel bijzonder was dat er in februari al geen sneeuw meer op de bomen ligt. Het was de afgelopen dagen zo warm geweest dat dit gesmolten was. Op de grond ligt nog voldoende sneeuw, een halve meter.

In Finland  wordt er niet zoals bij ons gestrooid, er rijdt af en toe sneeuwschuiver, maar de weg is één ijsbaan. De bus rijdt met een vaartje van 80 km per uur over deze ijsbaan. Dit kan door de speciale banden die ze hier gebruiken, maar voor onze Hollanders is dit erg vreemd om hierover zo hard te rijden. Tijdens de busreis zijn we even voor een sanitaire stop gestopt bij een tankstation daar troffen we de volgende voertuigen aan:

Dan moet je niet even denken ik ga snel even wat boodschappen doen.

De onderste voertuigen zijn sneeuwscooters. Hier gaan wij morgen zelf ook op rijden.

Bij aankomst in Pÿha werden we ontvangen met een soeplunch. Na heerlijk te hebben gegeten zijn we ingecheckt en zijn naar ons huisje gegaan. Het is een Fins huisje van hout met openhaard en eigen sauna. Een gezellig en warm huisje.

Morgen staat de sneeuwscooter tocht op het programma.

1. Joke groen:
    17 februari 2019
    Erg leuk gedaan, maar 80 km rijden op een ijsbaan.... mij niet gezien! Mooie foto’s ook, en wat een schattig huisje met open haard en sauna, erg gezellig hoor! Tot morgen, nieuwsgierig!